בשנים האחרונות הולכת וגוברת תופעת מעורבות רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בתאונות מאחר ואלו נעשו כלים שכיחים בשל יתרונותיהם הרבים. בטיחות רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים היא נושא הנמצא על סדר היום. בשנת 2019, נהרגו 20 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים ונפגעו 2,354 בני אדם.

שגעון הכלים החשמליים כבש בשנים האחרונות ערים גדולות בישראל והוא רק הולך ומתגבר עם הזמן. מסתמן כי זהו הפתרון האולטימטיבי לאזורים צפופים כאמצעי תחבורה פשוט, יעיל ונגיש שמצמצם פקקים, מפחית זיהום אויר ובאמצעותו ניתן להגיע מהר יותר ולכל מקום.  

אך לצד היתרונות הרבים, ישנן לא מעט מגרעות. היעדר אכיפה מספקת של כללי הרכיבה והיעדר שבילי רכיבה מתאימים, בתוספת של גידול מתמיד במספר הכלים החשמליים, הובילו לעליה חדה במספר תאונות הדרכים. בתאונות אלה מעורבים בעיקר הרוכבים עצמם, אך גם עוברי אורח, לרבות קשישים וילדים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים מפורטים על התאונות שאירעו בשנת 2019, לפיהם נפגעו במהלך השנה 1,776 רוכבי אופניים חשמליים (לעומת 1,984 נפגעים אשתקד) ועוד 598 רוכבי קורקינטים חשמליים (לעומת 237 נפגעים אשתקד) – כלומר, יותר מפי שניים בהשוואה ל2018. 

ישנם לא מעט גורמי סיכון שמעלים את הסיכוי לתאונה

החוק מסדיר לכאורה את הימצאותם של האופניים והקורקינטים החשמליים בשבילי אופניים או בכביש. בפועל, בהינתן מיעוט שבילי ונתיבי אופניים, רוכבי הכלים החשמליים מחויבים לרכוב בכביש. אולם בכביש רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים הם משתמשי דרך פגיעים, ובמידה שיתרחש קונפליקט, רוכבי הכלים החשמליים עלולים להיפגע פגיעה חמורה. מאידך, ברכיבה על המדרכה, הרוכבים גם עוברים על החוק וגם מסכנים את הולכי הרגל, שהם אוכלוסיית משתמשי הדרך הפגיעה ביותר.

נוסף על סוגיית התשתית, קיימת בעיית האחריות של הרוכב עצמו. רכיבה על פי החוק נועדה להגן על משתמשי הדרך ועל הרוכבים, ורוכבים אשר אינם עושים כן, מסכנים את עצמם ואת זולתם.

בישראל ישנם לא מעט רוכבים צעירים מתחת לגיל 16, גיל בו אסור כלל לרכוב על הכלים החשמליים. צעירים חסרי ניסיון שלא עברו הכשרה כלשהי לרכיבה אינם מכירים את החוקים החלים עליהם, ולעיתים צעירים מידי כדי להעריך את הסכנות. חשוב לציין גם את חוסר אחריות ההורים בכך שהם רוכשים לילדיהם הצעירים את הכלי, ובכך בעצם מרשים להם לרכוב עליו בניגוד לחוק ומסכנים אותם.

סכנה נוספת הנוגעת לאחריות הרוכב הינה הנהיגה תחת השפעת אלכוהול. רוכבים רבים בוחרים לרכוב על אופניים וקורקינטים חשמליים במקום לנהוג ברכב, מפני שהאכיפה והפיקוח על כלים אלו פחותה. רוכבים אלה חשופים לסיכונים רבים, משום שמיומנויות הנהיגה שלהם לקויות והם לא יכולים להפעיל את שיקול הדעת שלהם כראוי.

לפי התקנות רוכבי הכלים החשמליים מחויבים בחבישת קסדה ומנועים מרכיבה על המדרכה. הרוכבים מודעים לתקנות הללו ובוחרים לצפצף על החוק, משום שהם משוכנעים כי נסיעה מזדמנת קצרה לא תסבך אותם. יתרה מזאת, הקורקינטים להשכרה הפועלים בערים מרכזיות, מאפשרים שימוש ללא קסדה וגם לא מציעים קסדה זמינה.

גורם סיכון נוסף הוא כמובן הכלי עצמו. האופניים והקורקינטים החשמליים ככלים דו גלגליים, פחות יציבים מכל רכב בעל ארבעה גלגלים. כמו כן, כלים חשמליים שאינם תקינים יכולים להגיע למהירויות גבוהות שלא מותאמות לכלי ובכך להוות גורם סיכון. ומבחינת נראות, הכלים קטנים מאוד בהשוואה לכלי הרכב האחרים הנמצאים על הכביש ולעיתים הנהגים לא מבחינים בהם.

אז כיצד נוכל להתמודד עם תופעת תאונות הכלים החשמליים?

אל לנו להמתין להגברת האכיפה בידי המשטרה והרשויות המקומיות ולהוספת תשתית ראויה של שבילי אופניים בערים ובין ערים סמוכות. עלינו להיות אחראיים ולהישמע לחוקים והתקנות של הרוכבים; לכבוש קסדה בכל רכיבה, לרכוב מגיל 16 ומעלה, לרכוב בשבילי אופניים או בצד ימים של הכביש בדרכים נטולות שבילים יעודיים, לא להרכיב על קורקינט חשמלי, לא לעשות שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה, לא להשתמש בשתי אוזניות בעת רכיבה, לא לרכוב תחת השפעת אלכוהול, לרכוב במהירות נמוכה מ25 קמ"ש, לציית לכללי התעבורה וכו'.

ומה באשר לביטוח אופניים וקורקינטים חשמליים? על כלים חשמליים אלו, לא חלה חובת ביטוח בניגוד לכלי רכב דו גלגליים ממונעים. למעשה גם אם רוכב אופניים/קורקינטים חשמליים ינסה לרכוש ביטוח חובה, הוא יגלה כי אין חברת ביטוח שמשווקת פוליסת ביטוח חובה לאופניים וקורקינטים חשמליים.

הבשורה המשמחת היא שכיום ניתן לראות שינוי חיובי בתחום הביטוח לכלים החשמליים, קיימות חברות ביטוח אשר מציעות לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים שני כיסויים ביטוחיים – ביטוח תאונות אישיות וביטוח אלמנטרי.

יש לציין כי לא כל פוליסת ביטוח תאונות אישיות מכסה את המבוטח במקרה של פגיעה מתאונה שנגרמה עקב רכיבה על קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים ועלינו לשים לב שהיא אכן מכסה במקרים כאלו.

לפיכך, בהעדר חקיקה ומדיניות ברורה, הפתרון האולטימטיבי כיום הוא ביטוח אישי שיכול להבטיח כיסוי ביטוחי ופיצוי במקרים בהם נגרם נזק לאופניים החשמליים או הקורקינט החשמלי וחשוב לוודא שיחול גם על צד שלישי וגם על הרוכב עצמו.

ביטוח משרד וחשיבותו

ישראל ידועה כאומת יזמות ולפי נתונים רשמיים נפתחים בכל שנה אלפי עסקים ועוד אלפי עצמאים מצטרפים לשוק התעסוקה בתחומים רבים ומגוונים. השגשוג מתבטא גם בענף

ביטוח ימי וכלי שייט

ביטוח ימי – כל מה שחשוב לדעת

פוליסת ביטוח ימי, מקנה כיסוי עבור נזק או תאונה כתוצאה משימוש מכלי שיט, כגון אופנוע ים, סירת מנוע וכו'. לא בשונה מביטוח רכב, ביטוח כלי

המדריך המלא לביטוח אופנועים

אין רוכב שלא מכיר את ההרגשה החופשית והמשחררת של לעלות על הכלי ופשוט לרכב. זו הסיבה העיקרית בגללה אנו עושים רישיון לאופנוע מלכתחילה, יחד עם

ביטוח נסיעות לחו"ל

אנחנו טסים לחו"ל לא פעם כדי לנפוש, להירגע בראש שקט ולשכוח את הצרות שהשארנו בארץ. אבל מה אם צרות מוצאות אותנו גם בנקודת החופשה שלנו?

דילוג לתוכן